تفاوت سندبلاست با شات بلاست ؛ دو روش ساب پاشی برای تمیز کردن سطوح فلزی

به گزارش مجله سایه، قبل از آنکه تفاوت سندبلاست با شات بلاست را شرح دهیم، باید بگوییم: ساب پاشی، فرآیندِ عملیاتی سطحی با استفاده از ساینده ها با سرعت بالا است که برای تمیز کردن، تقویت (لایه برداری) یا آماده کردن سطح فلزی برای رنگ کاری استفاده می گردد. در دستگاه های دارای پنوماتیک، فشار باد کمپرسورِ شتاب گرفته توسط نازل ها یا اسلحه های موجود بر روی سطوح فلزی پاشیده می گردد. ساب پاشی می تواند به دو روش سندبلاست و شات بلاست انجام گردد، ولی تفاوت اساسی آنها چیست؟ با خبرنگاران همراه باشید.

تفاوت سندبلاست با شات بلاست ؛ دو روش ساب پاشی برای تمیز کردن سطوح فلزی

سندبلاست چیست؟

صرف نظر از شتاب دهنده ساینده، اصطلاح سندبلاست (شن زنی یا شن پاشی) به فرآیند پرتاب شن و ماسه به وسیله فشار هوا اشاره دارد. این روش برای تمیز کردن و آماده سازی سطح، هوای فشرده شده را به عنوان منبع انرژی می گیرد و جریان پر فشار ساینده را به سمت سطح مورد نظر راهنمایی می نماید. این سطح می تواند قطعات خودرو باشد که از گرد و غبار، گریس و روغن تمیز می شوند و یا این یک زنجیره زنگ زده است که در یک کارخانه کشتی سازی مورد بازسازی قرار می گیرد.

سندبلاست روشی اثبات شده است که بیش از صد سال است که مورد استفاده قرار گرفته است. تجهیزات شن پاشی از ماسه های ساینده که از جنس سیلیس و اکسید فلزات در اندازه های مختلف هستند با کنترل دقیق جریان شتاب دهنده تکامل یافته استفاده می نماید. همچنین به دلیل ایجاد غبار حاصله از ماسه و شن، از موارد جایگزین دیگر استفاده می گردد.

با وجود تغییر در تجهیزات و متریال، سند بلاست هنوز هم رایج ترین روش ساب پاشی است. این روش به خصوص برای مواد نرم و حساس که برای اتمام نهایی آماده می شوند، مناسب است. سندبلاست همچنین سیستمی مالی تر برای خرید با کارکرد آسان تر است و کیفیت عالی را به مصرف کننده ارائه می دهد.

فواید سند بلاست

  • روش مرسوم و بدون دردسر مواد شیمیایی
  • استفاده مؤثر برای از بین بردن زنگ زدگی
  • امکان رسیدن به مناطق دورتر

معایب سند بلاست

  • می تواند منجر به ساییدگی و پارگی روی مواد گردد.
  • بعضی از مواد قابل ماسه زنی نیستند.
  • استنشاق ذرات شن و ماسه می تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند.

شات بلاست چیست؟

اصطلاح شات بلاست (ساچمه زنی) به فرآیند شتاب دهنده با مواد ساینده بابه صورت گریز مکانیکی می گویند. شات بلاست سیستم شتاب دهندگی متفاوتی نسبت به سندبلاست دارد. این روش ساینده، ساچمه های فولادی کروی شکل یا شکسته (شات) با استفاده از فشار هوا به سطح مورد نظر پرتاب می شوند.

شات بلاسیت، روشی تهاجمی تر از سندبلاست است. این روش عادی برای تهیه وسایل عظیم تر و امکاناتی است که می توانند برای تمیز کردن و ارائه بهترین سطح ممکن برای لیست فعالیت های پیشنهادی ارائه گردد. این روش در صنایع هوافضا، خودروسازی و حوزه عمرانی به ویژه در سازه های فولادی کاربرد گسترده ای دارد.

فواید شات بلاست

  • یک شکل مالی از مواد ساینده
  • افزایش طول عمر و دوام قطعات
  • بهبود سختی
  • تقویت سطوح
  • ایجاد سطوح صاف
  • هنگامی که مواد در معرض فشار قرار دارند، از ایجاد ترک جلوگیری کنید.

معایب شات بلاست

  • قطعه های باریک و کوچک مستعد تغییر شکل هستند.

تفاوت سندبلاست با شات بلاست

از نظر عملکردی، تفاوت چندانی بین این دو روش وجود ندارد، هر دو دارای تجهیزات یکسانی هستند. اما تفاوت واقعی این است که در سندبلاست از شن و ماسه سیلیسی به عنوان شتاب گیرنده استفاده می گردد، در حالی که در شات بلاست از شات های فلزی استفاده می گردد که اغلب از متریال فولاد، مس تا آلومینیوم می باشند.

سندبلاست به طور معمول یک فرآیند ساینده نرم تر و کمتر تهاجمی است. با این وجود، این امر به میزان فشار هوای فشرده شده که استفاده می کنید و مواد ساینده که انتخاب می کنید نیز بستگی دارد. با فشار هوای کم و مواد نرم مانند شیشه، می توانید سطوح بسیار حساس را با کمی خطر آسیب تصادفی درمان کنید.

سندبلاست راه حلی ایده آل برای تمیز کردن قطعات الکترونیکی ظریف یا کانکتورهایی است که دچار فرسایش شده اند می باشد. شما گزینه های شتاب گیرنده زیادی مانند اکسید آلومینیوم دارید که به وسیله آلودگی سطح رفع می گردد و سطح زیرین را تمیز می نماید، اما کاملاً دست نخورده نیز می باشد. برای سایندگی بیشتر با سندبلاست، می توانید بدون نگرانی از انجام بیش از حد آن از کاربید سیلیکون استفاده کنید.

وقتی به نفوذ ساینده عمیق روی مواد متراکم احتیاج دارید، شات بلاست را انتخاب کنید. در جاهایی مانند دنده ها و شفت ها که ممکن است سندبلاست بسیار ملایم و وقت گیر باشد، شات بلاست به سرعت سطوح ضخیم و سنگینی مانند بدنه های فلزی را آماده فعالیت های بعدی همانند رنگ آمیزی می نماید.

تفاوت سندبلاست با شات بلاست از نظر سلامتی، ماسه زنی تمایل به ایجاد مقادیر زیادی گرد و غبار دارد. به همین دلیل، افرادی که در معرض سندبلاست قرار می گیرند احتمال مبتلا شدن به بیماری ناتوان کننده ریه به نام سیلیکوز را دارند. به همین دلیل استفاده از آن به عنوان ساب پاشی در سوئد، انگلستان، آلمان و بلژیک ممنوع می باشد.

اهمیت سندبلاست و شات بلاست در صنایع

صاف کردن یک سطح زبر چه برای حذف رنگ کاری باشد و چه تمیز کردن، اغلب می تواند سخت باشد. انجام این کار به شیوه صحیح می تواند به استفاده از تکنیک های مختلف ساب پاشی احتیاج داشته باشد. دو روش اساسی در که در بالا شرح داده شد، یعنی سند بلاست و شات بلاست، در عین حال شباهت های زیادی دارند، دارای تفاوت های جزئی نیز هستند. به هر حال، ضروری است با آنالیز احتیاجهای خود و سپس تحقیق در خصوص هر یک از این روش ها، شیوه مناسب را انتخاب کنید.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 7418

به "تفاوت سندبلاست با شات بلاست ؛ دو روش ساب پاشی برای تمیز کردن سطوح فلزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت سندبلاست با شات بلاست ؛ دو روش ساب پاشی برای تمیز کردن سطوح فلزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید