خبرنگاران تاکید استاندار بر تدوین نهایی طرح سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان

به گزارش مجله سایه، زاهدان- خبرنگاران- استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر تدوین نهایی طرح سازگاری با کم آبی استان گفت: این طرح که از سال 96 مطالعات کارشناسی آن شروع شده تا انتها اردیبهشت سالجاری با حضور مسوولان استانی و کشوری در وزارت نیرو نهایی خواهد شد.

خبرنگاران تاکید استاندار بر تدوین نهایی طرح سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان

احمدعلی موهبتی روز شنبه در نشست با اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: تا به امروز چندین نشست کارشناسی و تخصصی استانی و کشوری به منظور هماهنگی، انسجام و پیگیری اجرای قوانین و مقررات موثر در تحقق و سازگاری با کم آبی و تعادل منابع و مصارف آب در استان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه هم اینک حدود 90 درصد آب در مصارف کشاورزی سیستان و بلوچستان مورد استفاده قرار می گیرد، بر استفاده بهینه از منابع آبی و تغییر الگوی کشت در استان تاکید نمود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: البته شرایط کنونی استان از نظر منابع آبی بسیار امیدوار کننده است اما ضرورت دارد؛ این طرح بر اساس طرح جامع آب تهیه گردد چرا که در طرح جامع؛ شاخص هایی از جمله جمعیت، احتیاجها، مسائل و موانع و ظرفیت های آینده منطقه نیز دیده شده است.

وی گفت: منظور از مصرف بهینه آب؛ پایین آوردن میزان مصرف نیست بلکه بایستی منابع آبی با برنامه و درست مصرف گردد بنابراین بایستی تصمیماتی بگیریم که قابلیت اجرایی داشته باشد.

موهبتی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح سازگاری با کم آبی در سیستان و بلوچستان می توانیم به جای حفر چاه و عملیات برداشت آب، با به کارگیری شیوه ها و طرح های آبخیزداری، بدون برداشت آب از منابع زیرزمینی کشاورزی، دامداری و مرتع داری ما شکل بگیرد.

وی با تاکید بر استفاده از نظرات کارشناسی همه دستگاه های عضو کارگروه به مزیت ها و ظرفیت های استان در سند آمایش سرزمین اشاره نمود و گفت: در تدوین طرح سازگاری با کم آبی به سند آمایش سرزمین و میزان آب مصرفی بخش های صنعت و خدمات هم توجه گردد.

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان توضیح داد: تامین منابع اقتصادی مورد احتیاج طرح و تخصیص لازم در اولین فرصت انجام خواهد شد تا طرح معطل نماند.

وی تاکید نمود: در تدوین طرح سازگاری با کم آبی، آینده نگری ضرورت دارد و با اصل قراردادن مدیریت منابع آبی، نباید هیچ یک از موارد مطرح شده مغفول بماند.

در ابتدای این نشست، جزئیات طرح سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان مورد بحث و آنالیز اعضای حاضر در جلسه نهاده شد و نقطه نظرات و راهکارهای کارشناسی لازم ارائه شد.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 3716

به "خبرنگاران تاکید استاندار بر تدوین نهایی طرح سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاکید استاندار بر تدوین نهایی طرح سازگاری با کم آبی سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید