خیابان تاریخی چهارباغ اصفهان Chahar Bagh e Abbasi Street

به گزارش مجله سایه، چهارباغ یکی از خیابان های تاریخی و اصلیِ اصفهان است و به دو بخشِ چهارباغِ صفوی و چهارباغ عباسی بخش می گردد. چهارباغ عباسی یکی از خیابان های تاریخی شهر اصفهان است که بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار گرفته است.در ادامه مطلب همراه وب سایت خبرنگاران باشید تا با این خیابان تاریخی و زیبا بیشتر آشنا شوید.

خیابان تاریخی چهارباغ اصفهان Chahar Bagh e Abbasi Street

بلیط هواپیما در طاهاگشت

تاریخچه

دو قسمت چهارباغ عباسی و چهارباغ بالا در عصر شاه عباس یکم طراحی و اجرا شد و تاریخ تقریبی ساخت آن به سال 1000 هجری قمری (1591 میلادی) برمی شود. چهارباغ پایین (چهارراه تختی تا دروازه دولت) در دوره رضا شاه پهلوی و با همان طرح به چهارباغ دوره صفوی افزوده گشت.در گذشته یک جوی آب از میان این خیابان تا زاینده رود جاری بوده که درمحل تقاطع ها به حوض هایی می ریخته است. در خیابان راستای خاص برای افراد سواره معین شده بوده و در اطراف آن باغ هایی بوده که میان امرا برای ساخت عمارت تقسیم شده بوده اما عموم مردم نیز می توانستند از آنها استفاده نمایند. پل الله وردی خان یا سی و سه پل، خیابان چهارباغ را به دو قسمت (خیابان چهارباغ بالا و چهارباغ عباسی) تقسیم می نموده و راه ارتباط چهار باغ بالا و چهارباغ عباسی بوده است.

یکی از آثار تاریخی که ظل السلطان حاکم قجری اصفهان قصد تخریب آن را داشت درختان چهارباغ بوده است. روزی به حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی خبر می رسد که عده ای به دستور ظل السلطان مشغول کندن درختان چهارباغ هستند حاج آقا نورالله به طلاب مدارس دینی دستور می دهد که جلوی این کار را بگیرند آنها هنگامی به چهارباغ می رسند که تعدادی از درختان قطعه قطعه شده بود. طلبه ها جلوی آنها را می گیرند و از قطع سایر درختان جلوگیری می نمایند.

جاذبه های چهار باغ اصفهان چیست؟

معروف ترین جاذبه های نزدیک خیابان چهارباغ عباسی عبارت اند از سی و سه پل، زاینده رود، کاخ هشت بهشت، مدرسه تاریخی چهارباغ، میدان نقش دنیا، عمارت چهلستون، موزه هنرهای معاصر اصفهان. خیابان چهارباغ بالا نیز با پاساژهای لوکس و مراکز خرید متنوع و خوراکی فروشی ها، یکی از محله های خوب برای گشت و گذار شهروندان به شمار می رود. رستوران شهرزاد نیز در همین خیابان واقع شده است و اگر علاقمند به شکم گردی در اصفهان و صرف غذا در یک محیط باشکوه را دارید، یکی از بهترین گزینه هاست.

پیشنهاد تور

تور گروهی زمینی وان ترکیه (ویژه آبان ماه)

برای رفتن به چهارباغ بستگی به این دارد که کجای اصفهان باشید. می توانید برای دیدن این خیابان از بالا آغاز کنید و از میدان شهدا به سمت دروازه دولت بروید. اگر این راستا را انتخاب کردید، در سمت چپ خیابان و کوچه یازدهم خانه تاریخی اخوان حقیقی را پیدا می کنید و در چهار باغ پایین و قبل از دروازه دولت به بازار قدیمی رنگرزان می رسید. آخر این بازار مسجد چهار ایوانی حکیم قرار گرفته و می توانید در صحن بزرگ و ساکتش قدری خلوت کنید.

پایین تر که بیایید در ابتدای چهارباغ عباسی به دروازه دولت می رسید، جایی که کاخ و باغ هشت بهشت واقع شده است . مدرسه چهارباغ با نهر فرشادی و چنار بلند و قدیمی اش، در چند قدمی هشت بهشت است و چند قدم این طرف تر در ابتدای خیابان سپه، عمارت دیدنی چهلستون را می بینید.خیابانی که در آن راه می روید یادگار دوره صفوی می باشد.

در آن زمان خبری از خیابانی که این روزها می بینیم نبود. در آن زمان اینجا گردشگاه خیلی بزرگی بود که دورتا دورش را باغ های میوه و عمارت های مخصوص خانواده سلطنتی احاطه نموده بودند. حالا این خیابان پر از مغازه های کوچک و بزرگی ست که لباس و کیف و کفش می فروشند. در این خیابان مراکز خریدی مثل پارک، انقلاب، کوثر و کاویان هم باز شده که بیشترشان در چهارباغ بالا و بعد از سی و سه پل قرار گرفته اند، همان جایی که محله جلفا، یکی از محله های سنگ فرش اصفهان را در خودش جای داده، محله ای که با پیاده ها مهربان است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان ارتودنسی

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: تاپ تراول
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 1137

به "خیابان تاریخی چهارباغ اصفهان Chahar Bagh e Abbasi Street" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان تاریخی چهارباغ اصفهان Chahar Bagh e Abbasi Street"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید