دلیل اختلاف مواضع کشورهای تحریم کننده علیه قطر چیست؟

به گزارش مجله سایه، ائتلاف چهارگانه تحریم کننده قطر طی هفته های اخیر مواضع متفاوتی نشان دادند؛ در حالی که به نظر می رسد یخ میان ریاض و دوحه در حال ذوب شدن است ولی دشمنی مصر و امارات علیه قطر همچنان ادامه دارد.

دلیل اختلاف مواضع کشورهای تحریم کننده علیه قطر چیست؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از عربی 21، چهار کشور عربی(عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر) در ژوئن سال 2017 از قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی با قطر اطلاع دادند و از این کشور خواستند از آنچه آن را اقدامات و سیاست های خصمانه علیه سرتاسر منطقه می نامند و تهدیدی علیه امنیت ملی شان محسوب می شوند، دست بکشد. در حالی که دوحه این اتهامات را رد کرد و در مقابل، هر 4 کشور را به کوشش برای تحمیل قیمومیت بر قطر و کنترل تصمیم گیری های حاکمیتی آن متهم کرد.

ائتلاف چهارگانه همچنین شروط سیزده گانه ای، که شامل توقف حمایت از تروریسم، کاهش سطح دیپلماتیک با ایران و عدم مداخله در امور کشورهای عربی، را به قطر مطرح و بر اجرای این شروط قبل از هرگونه گشایش هرگونه کانال تماس و گفت وگو با دوحه تأکید کردند.

نگرانی امارات

طبق عقیده ناظران، اقبال اندک روحه به دوحه نگرانی ابوظبی را برانگیخته است؛ چرا که انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امور خارجه، قطر را به کوشش برای ایجاد شکاف در وحدت کشورهای تحریم کننده متهم نموده و در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: اظهارات اخیر قطر درباره حل بحران دوحه با عربستان سعودی دون سه کشور تکرار کوشش دوجه برای ایجاد شکاف در وحدت و فرار از تعهداتش است.

عربستان سعودی، بحرین و امارات در مسابقات قهرمانی فوتبا خلیج(فارس)، که ماه گذشته میلادی به میزبانی قطر برگزار گردید، مشارکت داشتند و تیم الهلال سعودی نیز در جام باشگاه های دنیا، که اخیر دوحه میزبان آن بود، شرکت کرد.

در گامی، که نشانه تفاهم سعودی و بحرین بر نزدیک تر بودن حل بحران است، دو تیم منتخب بحرین و سعودی مستقیما به دوحه رفتند و این دو کشور همچنین اجازه مسافرت صدها تماشاگر به قطر را صادر کردند در حالی که امارات موضعی سختگیرانه اتخاذ کرد و تیم منتخب آن به وسیله کویت راهی دوحه شد.

قطر نیز به نوبه خود سطح نمایندگی خود را در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس، که ماه گذشته میلادی در ریاض برگزار گردید، بالا برد شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی نخست وزیر قطر به نمایندگی از کشورش در اجلاس حاضر شد. این مقام قطری مورد استقبال گرم سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی نهاده شد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر سه هفته پیش از انجام تماس ها میان دوحه و ریاض و توافق شان در خصوص اصول اساسی گفت وگو اطلاع داده بود. در حالی که فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز از مذاکرت مستمر با قطر اطلاع داد و گفت که پادشاهی سعودی بر موفقیت این مذاکرات علاقه مند است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز با امضای قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، که یکی از شروط سیزدگانه علیه دوحه بود، تصمیم بزرگی اتخاذ کرد.

مواضع مصر

سامح شکری وزیر خارجه مصر، هفته گذشته اعلام کردند که اخبار درباره پیشرفت در پرونده آشتی میان قطر و کشورهای تحریم کننده، از جمله مصر، کاملا نادرست است. وی طی گفت وگویی تلویزیونی تأکید کرد که موضع مصر در قبال قطر ثابت است و تغییری ننموده است.

رسانه های مصریِ هوادار نظام نیز به حملات شدیدشان علیه قطر ادامه می دهد. روزنامه الیوم السابع، روز گذشته در گزارشی با عنوان جزئیات توطئه های قطر علیه مصر طی سال 2019 منتشر کرد که در آن به بعضی مواضع قطر از جمله حمایتش از اخوان المسلمین علیه مصر و نیز حمایتش از عملیات های تروریستی در مصر اشاره داشته است.

تلویزیون اکسترا نیوز نیز در گزارشی در روز دوشنبه گذشته، قطر را به ایجاد تقلب در انتخابات سومالی متهم کرد.

از سوی دیگر، احمد موسی روزنامه نگار مصری، دوشنبه گذشته شدیدا به قطر تاخت و گفت که این کشور کوچک از زمان تاسیسش شاهد کودتاهایی است و سیاست سرکوب آزادی ها را دنبال می نماید و معنا و مفهوم دموکراسی را نمی داند.

محمد الباز روزنامه نگار مصری نیز، دوشنبه گذشته با بیان این که قطر یک کشور عربی نیست، خواهان اخراج آن از اتحادیه عرب شد و گفت که تمامی طرح های قطر علیه منافع عربی است.

منطقه روی شمشیری داغ

در واکنش به این موضوع، سامی العطیفی معاون وزیر خارجه اسبق مصر گفت که منطقه عربی در دوره اخیر از یک مرحله بسیار بحرانی عبور می نماید و آش تازه ای بر روی آتش رخدادهای ملتهب سیاسی و نظامی در چندین محور پخت می گردد که بحران خلیج فارس، جنگ یمن، جنگ لیبی، جنگ سوریه، تظاهرات اعتراضی در لبنان، عراق و الجزایر از جمله این رخدادهاست.

العطیفی در گفت وگو با عربی 21 اضافه کرد، تمامی این بحران ها و جنگ ها به شکل مستقیم و در سطوح مختلف بر پرونده بحران خلیج فارس تاثیر گذاشته و طرف های این بحران را به بازنگری در سیاست های شان و نیز دادن بعضی امتیازات یا تغییر در روابط دیپلماتیک، که متناسب با تغییرات شتابنده است، واداشته است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال، تداوم جنگ یمن در کنار تظاهرات های مردمی در کشورهای عربی همجوار، حکام سعودی، اماراتی و بحرینی را به تفاهم هایی جدید و نرم کردن مواضع شان جهت کاستن از فشارها علیه خودشان، واداشته است و آنها انتظار دارند که بحران خلیج قارس احتمالا تا اواخر سال 2020، به ویژه میان ریاض و دوحه، به یک راهکار منتهی گردد.

شکاف در اتحاد چهارگانه

از سوی دیگر، محمود الرشیدی نایب رئیس حزب الدستور گفت، ائتلاف چهارگانه عربی میان مصر، عربستان سعودی، امارات و بحرین بخشی از گذشته شده است؛ چرا که عربستان سعودی و قطر از مذاکرات دوجانبه برای حل و فصل بحران فیمابین اطلاع داده اند.

الرشیدی به عربی 21 گفت: این تحولات اتفاق می افتد در حالی که امارات موضعی متفاوت اتخاذ می نماید و مصر نیز در سطوح دیپلماتیک و رسانه ها به هجمه ها علیه قطر ادامه می دهد و درباره خطر آشتی با آن هشدار می دهد.

وی موضع سعودی، که رویکردی یک جانبه در قبال بحران خلیج فارس اتخاذ نموده است را به قرار دریافت ریاض در معرض فشارهای سیاسی، نظامی و مالی متعدد طی ماه های اخیر ربط می دهد که پیش از هر کشور دیگری در این ائتلاف چهارگانه تحت فشار است.

این تحلیلگر توضیح داد، عربستان سعودی در موضعی سخت نهاده شده و دچار فرسایش در چندین جبهه شده است؛ از این رو در راستا آشتی با قطر گام برمی دارد ولی مصر همچنان از همپیمانی قطر و ترکیه خشمگین است و معتقد است که آشتی با قطر در سایه چنین فضایی تحریک آمیز از سوی دوحه و آنکارا علیه نظام حاکم در قاهره، ممکن نیست.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2387

به "دلیل اختلاف مواضع کشورهای تحریم کننده علیه قطر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل اختلاف مواضع کشورهای تحریم کننده علیه قطر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید