شهریاری: اگر مرد بودم بیشتر دیده می شدم، دیگر وقت حل شدن مسائل فوتبال ساحلی است

به گزارش مجله سایه، فدراسیون فوتبال ایران شاید - آن طور که رئیس پیشینش همواره می گفت - 5 ستاره نباشد اما با قاطعیت می توان یک ستاره درخشان را در آن دید؛ فوتبال ساحلی با ملی پوشان توانا و غیرتمندش، با سختی ها و افتخاراتش، با کوشش و پشتکار فراوانش و البته با مدیر سخت کوش و موفقش.

شهریاری: اگر مرد بودم بیشتر دیده می شدم، دیگر وقت حل شدن مسائل فوتبال ساحلی است

به گزارش خبرنگاران، بیشتر علاقه مندان به رشته فوتبال ساحلی در ایران احتمالا این رشته را بیشتر با قیچی برگردان های محمد احمدزاده و شیرجه های پیمان حسینی می شناسند و خیلی ها نمی دانند پشت پیروزیت های ایران در این رشته یک زن پیروز وجود دارد. پریا شهریاری که 17 سال است که در فدراسیون فوتبال حضور دارد، از یک کارمند ساده به مدیری پیروز تبدیل شده که نهادهایی مثل AFC و FIFA برای نظارت مسابقات بین المللی روی او حساب ویژه ای باز می نمایند. او کارشناسی ارشد مدیریت ورزش دارد و به عنوان اولین زن در تاریخ، ناظر مسابقات جام جهانی فوتبال ساحلی بوده است.

او یک مدیر پیروز است اما هنوز هم به آینده نگاه می نماید و قصد ندارد راستا پیشرفت را به این زودی ها ترک کند. به فدراسیون فوتبال رفتیم تا با او درباره مسائل مختلف این رشته، تیم ملی و خودش صحبت کنیم.

خیلی ها نمی دانند پشت پیروزیت رشته فوتبال ساحلی در ایران یک زن قرار گرفته است. این شما را ناراحت نمی نماید؟

سال 88 مسئولیت فوتبال ساحالی بانوان به من واگذار شد و سال 91 به عنوان مسئول کمیته فوتبال ساحلی در بخش آقایان انتخاب شدم و کارم را از آن موقع آغاز کردم. افرادی که قبل از من حضور داشتند زحمات بسیار زیادی کشیدند. اگر فوتبال ساحلی ما به این شرایط رسیده، قطعا از ابتدا زحماتی برای این رشته کشیده شده است. زمانی که ما به این رشته وارد شدیم سعی کردیم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. یعنی یک برنامه ریزی کوتاه و میان مدت. در آن موقع آقای اوکتاویو به عنوان سرمربی آغاز به کار نموده بود. ایشان هم زحمت بسیار زیادی برای فوتبال ساحلی ایران کشیدند. کاری که ما برای فوتبال ساحلی کردیم ایجاد یک نظم و انضباط بود و طبق برنامه کادر فنی تیم ملی عمل می کردیم. مهم ترین چیزی که من در بحث مدیریت اعتقاد دارم به دور بودن از حاشیه ها و ایجاد یک محیط امن و آرام برای کادر و بازیکنان تیم ملی بود که خوشبختانه طی این سال ها تمام تمرکز تیم روی مسائل فنی بود و آرامش در تیم ملی وجود داشت. در این رشته از نظر مالی شرایط خوبی وجود نداشت و الان بهتر شده است. باشگاه های فوتبال ساحلی همراه ما بودند و همه این موارد باعث شد که این رشته به پیروزیت برسد.

فکر می کردید با آمدن اوکتاویو تیم ملی چنین نتایجی بگیرد؟

آقای اوکتاویو مربی بزرگی است. ما به مدت هشت سال او را به عنوان سرمربی در تیم ملی حفظ کردیم. در زمان حضور ایشان مقام های متعددی به دست آمد که می گردد به قهرمانی در بازی های بین قاره ای و آسیایی و صندلی خوب تیم ملی در جام جهانی اشاره نمود. کار مهم دیگری که انجام دادیم آقای عباس هاشم پور را که الان به عنوان سرمربی در تیم ملی فعالیت می نماید، به مدت هشت سال به عنوان دستیار در کنار اوکتاویو قرار دادیم. ما می دانستیم آقای اوکتاویو روزی ایران را ترک می نماید و ما هاشم پور را کنار ایشان گذاشتیم تا آموزش های لازم را ببیند و خوشبختانه الان به عنوان یک سرمربی پیروز در تیم ملی حضور دارد.

اوکتاویو خیلی ناگهانی تیم ملی را ترک کرد. چرا؟

او فروردین 98 بعد از بازی های آسیایی به ایران برگشت و کارش را مجدداً آغاز کرد و بعد از یک ماه حضور در ایران، درخواست جلسه فوری کرد. او گفت به دلیل مسائلی که برای خانواده اش به وجود آمده قصد ترک ایران را دارد و نمی تواند تیم ملی را همراهی کند. همان موقع جلسه کمیته فنی سریعا برگزار گردید و با درخواست آقای اوکتاویو موافقت کردیم.

درباره صعود نکردن تیم ملی به جام جهانی خیلی ها صحبت نموده اند. شما بگویید چرا این رخ داد؟

برنامه ریزی یک طرف قضیه است و مهمتر از آن اجرای آن است. در آن مقطع زمانی متاسفانه برنامه های تیم ملی دقیقا اجرا نشد و ما ضربه اش را خوردیم و تیم ملی به جام جهانی نرفت. در آن مقطع لیگ ما تعطیل بود و بازیکنان در جریان مسابقات نبودند. همین موضوع و همچنین اجرا نشدن برنامه ها باعث شد تیم ملی آماده سازی خوبی برای مسابقات آسیایی نداشته باشد و نتواند به جام جهانی صعود کند. فوتبال ساحلی هم در آسیا و هم در سطح جهان به سرعت در حال پیشرفت است. شما می بینید تیم هایی مثل ژاپن، عمان و امارات در مسابقات آسیایی خوش درخشیدند. گرچه فوتبال ساحلی ایران الان در کل جهان جزو تیم های برتر است اما اجرا نشدن برنامه های آماده سازی باعث می گردد از تیم های دیگر جا بمانیم و نتوانیم درخشش داشته باشیم. دیدیم که در مسابقات بین قاره ای و بازی های جهانی ساحلی که مقام های بسیار خوبی را کسب کردیم، به دلیل اردوی آماده سازی مناسبی بود که که فدراسیون تدارک دید و باعث شد تیم ملی در بازی های جهانی به مقام سوم و در جام بین قاره ای مقام قهرمانی را بین ابر قدرت های جهان کسب کند.

عباس هاشم پور را که الان به عنوان سرمربی در تیم ملی فعالیت می نماید، به مدت هشت سال به عنوان دستیار در کنار اوکتاویو قرار دادیم. ما می دانستیم آقای اوکتاویو روزی ایران را ترک می نماید و ما هاشم پور را کنار ایشان گذاشتیم تا آموزش های لازم را ببیند و خوشبختانه الان به عنوان یک سرمربی پیروز در تیم ملی حضور دارد.

لیگ ایران چه شرایطی دارد؟

من به لیگ خیلی اعتقاد دارم چون همواره تجربه نشان داده در مسابقاتی که بلافاصله بعد از اتمام لیگ داشتیم، تیم ملی نتایج بسیار خوبی کسب نموده است. بازیکنان شش ماه درگیر برگزاری مسابقات هستند و این باعث آماده سازی می گردد. همچنین در طول برگزاری لیگ، اردوهای تیم ملی باعث می گردد تیم به هماهنگی خوبی برسد. لیگ فوتبال ساحلی ایران تنها لیگی است که در جهان به صورت رفت و برگشت برگزار می گردد. نمی گویم لیگ بسیار پویا و حرفه ای داریم، نه چون هنوز احتیاج به کار داریم و سرمایه گذاری بیشتری باید انجام گردد. باشگاه های قوی مثل استقلال و پرسپولیس و دیگر باشگاه ها اگر وارد این رشته شوند باعث بهتر شدن لیگ فوتبال ساحلی گردد. یکی از دلایلی که برگزاری لیگ فوتبال ساحلی را به سازمان لیگ واگذار کردیم این بود که بتوانند باشگاه های فوتبالی را وارد فوتبال ساحلی نمایند. ما به جایی رسیدیم که احساس کردیم این لیگ احتیاج دارد پویاتر گردد. پیشنهاد دادیم که لیگ توسط یک سازمان تخصصی برگزار گردد. سازمان لیگ هم زحمات بسیار زیادی می کشد و خیلی منظم لیگ را برگزار می نماید.

شرایط مالی تیم های لیگ چگونه است؟

این احتیاج وجود دارد که اسپانسر وارد لیگ فوتبال ساحلی گردد. اگر بخواهیم اسپانسر بیاوریم باید پخش تلویزیونی داشته باشیم. یکی از نقاط ضعف لیگ ما پخش نشدن مسابقات لیگ به صورت زنده است. مسابقات بین قاره ای به صورت زنده از شبکه سه پخش و باعث رشد و توسعه این رشته شد. الان مردم ما این رشته را بیشتر از قبل می شناسند. پس پخش مسابقات خیلی تاثیر دارد. امیدوارم تدابیری اندیشیده گردد تا مسابقات لیگ به صورت زنده پخش گردد. اگر این اتفاق بیفتد قطعا اسپانسرها وارد می شوند و باعث ارتقا لیگ می گردد.

آیا با صدا و سیما برای پخش مسابقات رایزنی شده است؟

در گذشته، لیگ شرایط نا به سامانی داشت. ما در ابتدا تمرکزمان را روی استانداردسازی استادیوم ها گذاشتیم. یعنی سیستم مجوزدهی به باشگاه ها را حدود هفت سال پیش وارد فوتبال ساحلی کردیم. توپ استاندارد فوتبال ساحلی در لیگ ما وجود نداشت. ما واقعا از صفر کار را آغاز کردیم و خیلی سخت بود. تیم ها با توپ فوتبال بازی می کردند. بعد از این استانداردهایی را برای استادیوم ها تدوین کردیم. یکی از موارد خیلی مهمی که انجام شد نصب پروژکتور در استادیوم ها بود. در سال های گذشته فوتبال ساحلی در فصل گرما برگزار می شد و این کیفیت مسابقات را پایین آورده بود اما بعد از آن بازی ها در شب برگزار گردید و سطح لیگ ارتقا یافت. زمانی رسید که ما احساس کردیم باید لیگ را به یک سازمان تخصصی واگذار کنیم. کارهای بسیار بزرگی انجام شد زمانی که ما لیگ را برگزار می کردیم شبکه ورزش حداقل پنج بازی لیگ را در هر فصل به صورت زنده پخش می کرد که باید تشکر کنم. در آن موقع آقای شیعه خیلی با کمیته فوتبال ساحلی همکاری داشت و همین پخش مسابقات خیلی به ارتقا لیگ یاری کرد. در این دو سال با توجه به اینکه برگزاری مسابقات به سازمان لیگ واگذار شده، همکاران ما در این سازمان زحمت می کشند تا لیگ را جذاب تر نمایند. همچنین با تیم ملی خیلی همکاری دارند که برنامه های لیگ طبق برنامه های تیم ملی تدوین گردد. این همکاری وجود دارد اما قرار است جلساتی با سازمان لیگ داشته باشیم و پیشنهاداتی بدهیم تا لیگ جذاب تر گردد. امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

برای میزبانی مسابقات بین المللی برنامه ای دارید؟

ما چند سال میزبان مسابقات بین المللی پرشین کاپ و یوروآسیا بودیم. این ها اتفاقات خوبی بود که تیم های قدرتمندی وارد ایران شدند. مثل اسپانیا، ایتالیا و اوکراین و ... خود مسئولان سازمان جهانی فوتبال ساحلی قبل از اینکه به ایران بیایند ذهنیت خوبی نسبت به ایران نداشتند. وقتی شرایط ایران را دیدند ذهنیت شان تغییر کرد. همین الان هم از ما درخواست می نمایند که این مسابقات را دوباره برگزار کنیم. شرایط مالی باعث شد برگزاری این مسابقات متوقف گردد. یکی از اهداف فدراسیون میزبانی مسابقات آسیایی است که امیدوارم بتوانیم میزبان مسابقات آسیایی باشیم.

احساس می کنم اگر یک مرد بودم می توانستم خیلی پیشرفت کنم و به عنوان یک زن آنقدر نتوانستم دیده شوم. این جا تفاوت ها بین مرد و زن به چشم می خورد. احساس می کنم با این سوابق اگر یک مرد بودم قطعا بیشتر دیده می شدم.

شرایط بانوان در این رشته به چه صورت است؟

سال 88 بود که فوتبال ساحلی بانوان را راه اندازی کردیم. متاسفانه هر سال قول هایی از طرف AFC و فیفا داده می گردد که می خواهند فوتبال ساحلی بانوان را راه اندازی نمایند. تا الان این رشته توسط AFC و فیفا اتفاق نیفته است. سازمان جهانی فوتبال ساحلی به صورت تورنمنتی مسابقاتی را برگزار می نماید اما ما منتظر راه اندازی این رشته از طرف AFC و فیفا هستیم. امیدواریم یک روز این اتفاق بیفتد چون در بخش بانوان پتانسیل خوبی داریم و هر سال لیگ ما بدون هیچ دستاوردی برگزار می گردد چون انگیزه قهرمان لیگ این است که بتواند در مسابقات رسمی شرکت کند.

چرا ملی پوشان ما خیلی مواقع به خاطر نگرفتن پاداش هایشان ناراحت هستند؟

فدراسیون فوتبال 18 تیم ملی دارد. اگر عادلانه نگاه کنیم اجرای برنامه ها، حضور در اردوهای خارجی، همواره هزینه بر هستند. سال جاری به دلیل شرایط مالی ناشی از تحریم ها، شرایط مالی کشور به این صورت است. فدراسیون فوتبال هم جدا از این بخش نیست و مسائل مالی وجود داشته است ولی خوشبختانه سال جاری که تیم ملی فوتبال ساحلی توانست پیروز گردد تمام برنامه های ما از طرف فدراسیون فوتبال اجرایی شد. ما اردوهای خوبی را هم در داخل و هم خارج از کشور داشتیم که باعث پیروزیت تیم ملی شد. شانسی که ما داریم این بود که آقای تاج خیلی به فوتبال ساحلی علاقه مند بودند و خودشان شخصا این رشته را دنبال می کردند و سعی می کردند در بیشتر مسابقات ما حضور داشته باشند. ایشان در طول مسابقات جهانی و همچنین در طول مسابقات بین قاره ای و بازی های جهانی پاداش هایی را به تیم ملی اهدا می کرد و همین باعث می شد که تیم ملی انگیزه پیدا کند. مقداری پاداش معوقه وجود دارد اما در کوران مسابقات بخشی از پاداش ها پرداخت شد که جا دارد از آقای تاج تشکر کنم.

گفته بودید بعد از اتمام دوران تحصیل وارد فدراسیون شدید. آن موقع به فوتبال علاقه داشتید؟

مادر من نقشه کش ساختمان بود و همواره میز کارش در منزل و در حال نقشه کشی بود. این حس در من به وجود آمده بود که اولویت من بعد از اتمام دوران تحصیل، پیدا کردن کار است. خوشبختانه این اتفاق برای من افتاد. تحصیلات دانشگاهی ام را در زمینه ورزش ادامه دادم و دارای لیسانس تربیت بدنی و فوق لیسانس مدیریت ورزشی هستم. کنار این ها زبان انگلیسی را تکمیل کردم. همچنین در دوره های مدیریت فیفا که از کشورهای زیادی در آن حضور داشتند، شرکت کردم و بین 35 شرکت نماینده، نفر اول شدم و به عنوان مدرس رسمی مدیریت فوتبال فیفا انتخاب شدم. همین علاقه من باعث شد که شبانه روز کار و کوشش کنم و متوقف نشوم. قوانین این رشته را به روز مطالعه می کردم و می کنم. همچنین در این سال ها توانستم به عنوان ناظر مسابقات بین المللی (فیفا) هم انتخاب شوم.

آیا برای رسیدن به صندلی های بالاتر آینده نگری می کنید؟ چه مسائلی در این رابطه داشتید و دارید؟

با توجه به اینکه توانستیم همراه با گروهی که کنارم بودند یک رشته کم نام و نشان را به این جا برسانیم، احساس می کنم اگر یک مرد بودم می توانستم خیلی پیشرفت کنم و به عنوان یک زن آنقدر نتوانستم دیده شوم. این جا تفاوت ها بین مرد و زن به چشم می خورد. خوشبختانه در بخش های بین لمللی AFC و فیفا دیده شدم. من در AFC شش سال به عنوان ناظر مسابقات فعالیت داشتم و مهم ترین رویدادهای این نهاد به من ابلاغ شد و ناظر برگزاری مسابقات AFC بودم که مهم ترینش فینال مسابقات جام ملت های فوتبال بانوان ،زیر 16 سال و زیر 19 سال فوتبال آسیا و در مسابقات داخل سالن ترکمنستان در بخش آقایان و خانم ها مسئول برگزاری مسابقات فوتسال بودم. همچنین در مسابقات آسیایی جاکارتا به عنوان هماهنگ نماینده کلی مسابقات فوتبال فعال بودم. دو سال هم است که با فیفا همکاری می کنم و آن جا هم به عنوان ناظر برگزاری مسابقات المپیک جهانی فوتسال در آرژانتین حضور داشتم و همچنین در جام جهانی فوتبال ساحلی که اخیرا برگزار گردید ناظر برگزاری بودم. در داخل کشور مسئولان فدراسیون فوتبال من را دیدند و به من اعتماد کردند و من را مسئول یک رشته مردانه کردند. خیلی از آقایان ممکن است ادعا نمایند این فضا برای آن هاست. من در فدراسیون دیده شدم ولی احساس می کنم با این سوابق اگر یک مرد بودم قطعا بیشتر دیده می شدم. انسان ها با هدف زنده هستند و من هم اهداف بزرگی دارم. امیدوارم که به موقع این اتفاق خوب برای من بیفتد و بتوانم به فوتبال کشور بیشتر یاری کنم.

در دوره های مدیریت فیفا که از کشورهای زیادی در آن حضور داشتند، شرکت کردم و من بین 35 شرکت نماینده، نفر اول شدم و به عنوان مدرس رسمی مدیریت فوتبال فیفا انتخاب شدم. همین علاقه من باعث شد که شبانه روز کار و کوشش کنم و متوقف نشوم.

معاون امور اجرایی دبیرکل فدراسیون فوتبال، به حضور در دیگر پست های مدیریتی فدراسیون هم فکر می نماید؟

به هر حال همواره پیشرفت ضروری است و شاید در زمان مناسب و در صورتی که شرایط و اختیارات لازم برقرار باشد، همانطور که در بخش مدیریت چندین ساله ام در فوتبال ساحلی رخ داد، این اتفاق هم دور از نظر نخواهد بود.

از تجربه تان در مسابقات جام جهانی به عنوان ناظر مسابقات بگویید.

این افتخار نصیب من شد. هدف نهایی هر ناظر این است که بتواند به جام جهانی برود. زمانی که این ابلاغ را از طرف فیفا دریافت کردم، آن هم مسابقاتی که عاشقانه در این سال ها برایش زحمت کشیدم، خیلی خشنود شدم. از طرفی هم ناراحت بودم که چرا ایران در این مسابقات حضور ندارد ولی این افتخار نصیب من شد و طبق اعلام فیفا اولین زنی بودم که به مسابقات جام جهانی فوتبال ساحلی دعوت شدم. ناظران دیگری هم در این مسابقات حضور داشتند که از بین آنان، بنده به عنوان ناظر فینال مسابقات انتخاب شدم. احساس می کنم بالاتر از اینکه اسم خودم مطرح باشد اسم ایران در جهان مطرح شد که یک زن ایرانی توانست به فینال این مسابقات راه پیدا کند.

یکی از مسائلی که ملی پوشان در این سال ها داشتند بحث کار بود. برخی از آن ها در مقاطعی در برخی از ادارات استخدام شدند اما آن هم دوام نداشت. فکری برای حل این مشکل نموده اید؟

ما از مسابقات جهانی و بازی های بین قاره ای که برگشتیم مکاتباتی را با آقای صالحی امیری، رییس محترم کمیته ملی المپیک و آقای سلطانی فر، وزیر محترم ورزش و جوانان داشتیم. خوشبختانه آقای صالحی امیری خودشان در قطر حضور داشتند و مسابقات را از نزدیک دیدند و خیلی به این رشته علاقه مند شدند. غیرت و تعصبی که بازیکنان در زمین نشان دادند باعث شد آقای صالحی امیری خیلی جذب این رشته گردد. در همان قطر جلساتی را با ایشان به همراه بازیکنان داشتیم. بازیکنان دغدغه هایشان را اعلام کردند و قرار شد بعد از مسابقات به این مسائل رسیدگی گردد. ما مکاتباتی را با این دو مقام داشتیم و از آن ها درخواست کردیم که سه مشکل اصلی بازیکنان حل گردد. یکی از مسائل که استفاده از قانون سرباز-قهرمان است، دومی معرفی به صندوق حمایت از قهرمانان و سوم هم بحث استخدام بازیکنان در شهرهایشان است. مهم ترین خواسته بازیکنان بعد از سال ها کار در تیم ملی این سه مورد است. قول هایی داده شده و آقای صالحی امیری این هفته قرار است وقتی را به تیم ملی اختصاص بدهند و مستقیما به این مسائل رسیدگی نمایند. با آقای سلطانی فر هم مکاتباتی داشتیم و درخواست برگزاری یک جلسه با ایشان و ریاست محترم جمهوری کردیم. فکر می کنم این کمترین خواسته یک ورزشکار است که در دوبی برابر بهترین تیم های جهان - که با بهترین امکانات حضور داشتند - با شایستگی در فینال برابر اسپانیا با یک نمایش زیبا قهرمان مسابقات بین قاره ای شد. ما به عنوان مسئول باید این دغدغه ملی پوشان را حل کنیم. مسابقات دیگری هم پیش رو داریم. در چشم به هم زدنی باید در اسفند ماه 99 برای سهمیه جام جهانی بجنگیم. اگر الان این مسائل حل نگردد یک ملی پوش چه انگیزه ای دارد؟ هر چند سال هاست که این مسائل باقی است و بازیکنان وقتی به زمین رفتند با غیرت و تعصب جنگیدند و بهترین نتایج را گرفتند ولی بعد از این همه سال الان زمان حل شدن این مسائل است.

حرف پایانی؟

خبرگزاری خبرنگاران یکی از رسانه هاییست که در این چند سال نگاه حمایتی به فوتبال ساحلی داشته است. زمانی که تعداد معدودی از خبرگزاری ها فوتبال ساحلی را پوشش می دادند، یادم است که خبرگزاری خبرنگاران از همان ابتدا کوچک ترین اخبار این رشته را پوشش می داد. واقعا از شما به خاطر دید مثبت تان به فوتبال ساحلی تشکر می کنم. قطعا اخبار شما نیز یکی از دلایلی بود که باعث شد مردم این رشته را بیشتر بشناسند و فوتبال ساحلی اگر الان مطرح است به خاطر زحمت هایی است که تک تک شما می کشید.

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2398

به "شهریاری: اگر مرد بودم بیشتر دیده می شدم، دیگر وقت حل شدن مسائل فوتبال ساحلی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهریاری: اگر مرد بودم بیشتر دیده می شدم، دیگر وقت حل شدن مسائل فوتبال ساحلی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید