صربستان، کشوری پرتلاطم اما زیبا

به گزارش مجله سایه، یکی از مهمترین جاهای دیدنی فرانسه که بعید است تا به امروز تصویر آن را ندیده باشید، بنای طاق پیروزی پاریس است؛ یک طاق سنگی سفید که با ارتفاع 50 متری، در میان میدانی عظیم و شلوغ جای گرفته است. این طاق زیبا در کنار برج ایفل…

صربستان، کشوری پرتلاطم اما زیبا

هیچ شکی نیست که خیابان شانزلیزه پاریس فرانسه را می توان مشهورترین و معروف ترین خیابان جهان دانست که در قلب پایتخت نور و عشق کشیده شده است. کمتر کسی پیدا می گردد که در تور پاریس شرکت کند اما در طول بلوار شانزلیزه پاریس قدم نزند و…

کلیسای سنت شاپل یکی از شگفت انگیزترین جاهای دیدنی پاریس است که معمولا کمتر توسط جهانگردان تور فرانسه مورد بازدید قرار می گیرد. هنگامی که نام کلیسا و شهر پاریس کنار هم می آیند، کلیسای نوتردام اولین نامی است که در ذهن بیشتر افراد نقش می بندد. اما باید…

مارسی یکی از مقصدهای جهانگردی مهم فرانسه است و سالانه بیش از 5 میلیون جهانگرد برای تماشای جاذبه های جهانگردی مارسی فرانسه، به این شهر سفر می نمایند. مارسی عظیمترین بندر فرانسه است که پس از پاریس، رتبه دوم جمعیت در میان شهرهای فرانسه را در اختیار…

با شنیدن نام صربستان احتمالاً اولین چیزی که در یاد و خاطره افراد نقش می بندد، بحران های سیاسی این کشور (آن موقع با نام یوگسلاوی) در دهه 1990 میلادی خواهد بود و کمتر کسی این کشور زیبای شبه جزیره بالکان را به عنوان یک مقصد جهانگردی خواهد شناخت.

در حال حاضر کشور صربستان یکی از زیباترین و جذاب ترین مقصدهای جهانگردی در اروپای شرقی و حوزه بالکان است که در سال 2018 میلادی پذیرای بیش از یک و نیم میلیون جهانگرد تور انفرادی و گروهی از سرتاسر جهان بوده است. صربستان سابقه تاریخی نسبتاً طولانی و همچنین طبیعت بسیار زیبایی دارد به طوریکه با دیدن تصاویر کشور صربستان شگفت زده خواهید شد.. همین امر باعث می گردد طیف وسیعی از جاذبه های جهانگردی برای انواع مختلف جهانگردان مهیا باشد.

علاوه بر زیبایی های طبیعی و جاذبه های جهانگردی، سفر به صربستان نسبت به کشورهای اروپای غربی ارزان تر است. بدین ترتیب می توانید با پرداخت هزینه کمتر، هم سفر به یک کشور اروپایی را تجربه کنید و هم یک خاطره فراموش نشدنی برای خود بسازید.اگر شما نیز دوست دارید کشور صربستان را بهتر بشناسید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای صربستان

پیش از هر چیز یکبار به نقشه اروپا نگاه کنید. در جنوب شرقی قاره سبز شبه جزیره ای وجود دارد که توسط دریای سیاه و اژه در شرق، دریای یونان و آدریاتیک در غرب و دریای مدیترانه در جنوب محاصره شده است. این شبه جزیره که یکی از مراکز جمعیتی مهم اروپاست و نقش مهمی در تاریخ این قاره داشته است، بالکان نام دارد.

صربستان نیز یکی از کشورهایی است که در جزیره بالکان قرار گرفته است. صربستان با 9 کشور مرز مشترک دارد که عبارتند از: مجارستان در شمال، رومانی در شمال شرق، بلغارستان در جنوب شرق، مونته نگرو در جنوب غربی، بوسنی و هرزگوین در غرب، کرواسی در شمال غربی و کوزوو، مقدونیه و آلبانی در جنوب. در روی نقشه صربستان می توانید موقعیت این کشور و همسایه هایش را بهتر درک کنید.

طبیعت کشور صربستان بسیار متنوع و گوناگون است. در این کشور می توانید زمین های حاصلخیز و هموار، قله های بلند و دره های عمیق آلپ، مراتع و تپه های سرسبز، جنگل های انبوه و صخره های خشک و سر به فلک کشیده را پیدا کنید.

اما شاید اصلی ترین ویژگی طبیعی صربستان که بر اقلیم و زندگی مردم آن نیز تاثیر زیادی دارد، رودهای متعدد و پرآبی باشد که در این کشور جریان دارد. رودهای دانوب و ساوا مهمترین رودهای صربستان هستند که در بلگراد، پایتخت این کشور، با همدیگر تلاقی دارند.

به طور کلی اقلیم صربستان معتدل حاره ای با زمستان های سرد و تابستان های گرم است. مناطق شمالی صربستان سرد و کوهستانی هستند و به دلیل بارش برف، به مقصد مناسبی برای تفریحات زمستانی تبدیل می شوند. اما هر چه از شمال و مناطق کوهستانی صربستان به سمت جنوب حرکت کنیم، گرمای هوا افزایش می یابد.

با در نظر دریافت شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، بهترین زمان برای سفر به صربستان از ماه ژوئن تا آگوست (تیر تا شهریور) است که می توانید دمای هوای مطبوع و باران های دلنشینی را تجربه کنید.

از ماه ژوئن تا آگوست (تیر تا شهریور) بهترین زمان برای سفر به صربستان است که می توانید دمای هوای مطبوع و باران های دلنشینی را تجربه کنید.

تاریخ پر فراز و نشیب صربستان

این منطقه از دوران پیش از تاریخ محل سکونت اقوام مختلف بوده است و بارها توسط سلت ها، یونانی ها و رومی ها فتح شده است. اما نقطه شروع تاریخ مستقل صربستان را می توان قرن های 6 و 7 میلادی در نظر گرفت. در این دوران قوم صرب به حاشیه مرزهای امپراطوری بیزانس مهاجرت کرد و در این منطقه ساکن شد.

با وجود تمام نزاع و همکاری های بین صرب ها و امپراطوری بیزانس، اما این اقوام تا قرن سیزدهم میلادی استقلال خود را حفظ کردند. اما با سقوط بیزانس بدست امپراطوری عثمانی، صربستان نیز برای 5 قرن به یکی از مناطق تحت حکومت عثمانی تبدیل شد. هر چند این اتفاق تاثیرات بسیار زیادی بر فرهنگ صرب ها، بویژه آشپزی و غذا، داشت اما نتوانست تغییراتی بنیادی در هویت اهالی صربستان ایجاد کند.

صربستان در قرن نوزدهم میلادی توانست استقلال خود را مجددا بدست آورد اما ترور ولیعهد امپراطوری اتریش-مجارستان توسط یک جوان صربستانی، آتش جنگ جهانی اول را روشن و بار دیگر این کشور را دچار بحران کرد. پس از خاتمه جنگ جهانی اول، با ادغام کشورهای کرواسی، اسلوونی، بوسنی و هرزگوین، صربستان و مقدونیه کشور جدید یوگسلاوی تاسیس شد. اما در دهه 1990 میلادی این منطقه با بحران های سیاسی و نژادی عظیمی روبرو شد که به دخالت نیروهای بین المللی و فروپاشی یوگسلاوی منجر شد.

اما امروزه پس از قرن ها فراز و نشیب، صربستان به عنوان یک کشور مستقل در کنار دیگر کشورهای شبه جزیره بالکان شناخته می گردد. پرچم صربستان را در زیر خواهید دید.

بلغارستان، کشوری زیبا در شرق اروپا

مجارستان، زیباترین کشور شرق اروپا

مردم، زبان، مذهب و واحد پول صربستان

صربستان جمعیتی بالغ بر 7 میلیون نفر دارد که بیشتریت آنها مسیحیان ارتدکس هستند. اما با این وجود اقلیت های مسلمان، کاتولیک و پروتستان نیز در این کشور زندگی می نمایند.

زبان اصلی صربستان که توسط بیش از 88% مردم این کشور استفاده می گردد، زبان صربی است. اما در مناطق مختلف، بویژه مناطقی که اقلیت های قومی در آن حضور دارند، زبان های مجارستانی، بوسنیایی و … نیز کاربرد رسمی دارد (در صورتیکه که جمعیت اقلیت ها بیش از 15% گردد).

احتمالاً با شنیدن نام دینار، یاد کشورهای عربی خواهید افتاد اما جالب است بدانید که واحد پول صربستان نیز دینار است! دینار صربستان به صد پارا تقسیم می گردد و با نماد بین المللی RSD شناخته می گردد.

مهمترین شهرهای صربستان

صربستان کشور نسبتاً کوچکی است که با مساحت 88361 کیلومتر مربع (کوچک تر از استان سمنان)، در رتبه 111 عظیمترین کشورهای جهان قرار گرفته است. اما با این وجود، هر کدام از شهرها و مناطق مختلف صربستان زیبایی های مختص به خود را دارند که می توانند جهانگردانی با اهداف مختلف را به خود جذب نمایند. در ادامه با تعدادی از مهمترین شهرهای صربستان آشنا خواهیم شد:

بلگراد

بلگراد پایتخت صربستان است که در نیمه شمالی این کشور و محل تلاقی دو رودخانه مهم دانوب و ساوا ساخته شده است. بلگراد به عنوان عظیمترین و مشهورترین شهر صربستان، تعداد زیادی موزه، کافه و رستوران دارد و بدون شک می توانید بهترین تجربه زندگی شبانه جنوب شرق اروپا را در این شهر پیدا کنید.

با توجه به تاریخ پرتلاطم صربستان، در هر گوشه از بلگراد ردپایی از حکومت ها و فرهنگ های حاکم بر این شهر بجای مانده است. بخش جدید بلگراد در ساحل غربی رودخانه ساوا، تحت تاثیر شدید دوران اتحاد جماهیر شوروی است و ساختمان های بازمانده از این دوران در این منطقه فراوانند. اما با رفتن به ساحل شرقی رود ساوا، وارد منطقه تجاری بلگراد خواهید شد که ساختمان های مدرن تری را در خود جای داده است.

در مرکز شهر بلگراد و در حاشیه خیابان های زیبای این شهر، ساختمان های بسیار زیبایی در سبک نئوکلاسیک متعلق به قرن نوزدهم و آرنووی قرن بیستم ساخته شده است. ولی به محض اینکه وارد خیابان های فرعی این منطقه شوید، با آثاری از دوران حکومت امپراطوری عثمانی بر بلگراد روبرو خواهید شد.

با این وجود، مهمترین جاذبه جهانگردی بلگراد را می توانید در محل برخورد دو رودخانه دانوب و ساوا پیدا کنید. قلعه کالمگدان یا قلعه بلگراد، قدیمی ترین اثر تاریخی بلگراد و آینه تمام نمای تاریخ غنی این شهر است. این قلعه در واقع هسته مرکزی شهر بلگراد از زمان تاسیس آن است. در این قلعه موزه های زیبا و یک پارک وسیع قرار گرفته است و می تواند شما را برای ساعت ها مشغول خود کند.

یکی دیگر از جاذبه های زیبای بلگراد، کلیسای سنت ساوا است. ساخت این کلیسای شگفت انگیز که عظیمترین کلیسای ارتدکس در منطقه بالکان است، از سال 1935 میلادی شروع شده است و هنوز نیز بخش هایی از تزئینات آن تکمیل نشده است. برای درک عظمت این کلیسا، کافیست بدانید که گنبد فلزی کلیسای سنت ساوا 4000 تن وزن دارد!

کلیسای سنت ساوای بلگراد، عظیمترین کلیسای ارتدکس در منطقه بالکان است و گنبد فلزی آن 4000 تن وزن دارد!

نووی ساد

نووی ساد دومین شهر عظیم صربستان است و از مهمترین مقصدهای جهانگردی این کشور است. نووی ساد در شمال بلگراد و استان خود مختار وویوودینا واقع شده است. هر چند این شهر نسبت به بلگراد جدیدتر است و در قرن هجدهم میلادی تاسیس شده است، اما با این وجود شهری فوق العاده زیباست که می توان ساعت ها در خیابان هایش قدم زد و از معماری زیبای آن لذت برد.

مهمترین جاذبه جهانگردی نووی ساد، قلعه پترووارادین است که در قرن هفدهم توسط امپراطوری اتریش برای مقابله با ترکان عثمانی ساخت شد. این قلعه یکی از عظیمترین قلعه های نظامی در زمان خودش بوده است و امروزه نیز شکوه آن هر چشمی را به خود خیره می نماید.

در ضلع غربی این قلعه و مشرف بر رود دانوب، یک برج ساعت عجیب نیز قرار گرفته است. برای اینکه ماهیگیران بتوانند ساعت را از فاصله دور تشخیص دهند، عقربه های این ساعت برعکس ساخته شده است. در این ساعت برخلاف ساعت های معمولی، عقربه عظیم، ساعت و عقربه کوچک دقیقه را نمایش می دهد.

غذا و خوراکی در صربستان

اگر یادتان باشد گفتیم که بلگراد پر از کافه ها و رستوران های متنوع است. پس دور از ذهن نیست که غذا در بین صربستانی ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اما همانگونه که فرهنگ های مختلف در معماری صربستان تاثیر داشته اند، این تاثیر در فرهنگ آشپزی صربستان نیز مشهود است.

بدلیل دوران طولانی سیطره ترک ها بر صربستان، احتمالاً تاثیر فرهنگ امپراطوری عثمانی بر آشپزی و غذاهای صربستانی بیشتر از دیگر موارد است. این تاثیرات را می توانید در صبحانه های صربی به خوبی مشاهده کنید. صرب ها علاقه بسیار زیادی به قهوه ترک دارند و روز خود را با خوردن قهوه ترک شروع می نمایند. علاوه بر قهوه، غذاهای پرانرژی مانند انواع بورک نیز یکی از پایه های اصلی صبحانه در صربستان است.

گوشت ماده غذایی اصلی غذاهای صربستان است به طوریکه غذاهای ملی این کشور مانند Pljeskavica، Ćevapi و Karađorđeva šnicla همگی غذاهایی گوشتی هستند. مانند اغلب کشورهای حوزه بالکان، ترکیه و خاورمیانه، کباب نیز در صربستان بسیار پرطرفدار است.

با در نظر دریافت این فرهنگ غذایی، سفر به صربستان برای ما ایرانی ها چندان سخت نیست زیرا شباهت های غذایی نسبتاً زیادی بین ما و صرب ها وجود دارد.

ویزای صربستان

در سال 1396 صربستان قوانین معافیت ویزا را برای ایرانیان اجرا کرد و می توانستیم بدون ویزا به این کشور سفر کنیم، اما بدلیل مسائل پیش آمده این قانون در سال 1397 لغو شد و در حال حاضر سفر به صربستان ویزا الزامی است.

با اینکه صربستان کشوری اروپایی است، اما هنوز نتوانسته است عضو پیمان شینگن گردد و صربستان ویزا را به صورت ملی برای متقاضیان صادر می نماید. بدین ترتیب برای اخذ ویزای صربستان می توانید به وسیله آژانس جهانگردی ققنوس و یا مراجعه مستقیم به سفارت صربستان در ایران اقدام کنید.

پرواز به صربستان

متاسفانه در حال حاضر (تابستان 1398) پرواز مستقیمی بین ایران و صربستان برقرار نیست و برای اینکه از تهران به بلگراد سفر کنید. باید از پروازهایی با توقف بهره ببرید. شرکت های هواپیمایی مانند ترکیش، قطر و …. پروازهایی با یک توقف بین تهران و بلگراد دارند. این پروازها در فرودگاه نیکولا تسلا بلگراد می نشینند که با کد بین المللی BEG شناخته می گردد و در 18 کیلومتری غرب بلگراد واقع شده است.

صربستان از جمله کشورهایی است که با داشتن فرهنگی غنی و سبک زندگی اصیل، توانسته است در سال های اخیر به یکی از مقصدهای جهانگردی پرطرفدار در جهان تبدیل گردد. صربستان بدلیل قرار دریافت در محل تلاقی اروپای غربی، اروپای شرقی و آسیا در منطقه بالکان، ترکیب جذاب اما منحصر به فرد از فرهنگ های مختلف است که می تواند تجربه ای بیادماندنی را برای شما رقم بزند.

منبع: ققنوس
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 6090

به "صربستان، کشوری پرتلاطم اما زیبا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صربستان، کشوری پرتلاطم اما زیبا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید