لزوم حمایت های جدی تر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی

به گزارش مجله سایه، قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حمایت های جدی تر و بیشتری باید از دانشجویان تحصیلات تکمیلی شود تا برخی از این عزیزان برای ادامه تحصیل مجبور به ترک کشور نشوند.

لزوم حمایت های جدی تر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران،منصور کبگانیان قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه یکصدوسی ام شورای ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: به علت محدودیت زمان فقط توانستیم دو موضوع را در دستو ر کار قرار دهیم.

وی گفت: گزارشی پیرامون دانشگاه استنفورد منتشر شده، این گزارش به صورت رسمی از طرف دانشگاه صادر نشده ولی در گزارش افرادی بودند که مطالعات و بررسی هایی کردند از این جهت به اطلاع اعضای شورا رسید.

قائم مقام و دبیرستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: گزارش های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران را در جلسات رسمی دریافت می کنیم کما اینکه بنیاد نخبگان گزارش دقیق و رسمی را به ما داده و بزودی در دستور کار قرار خواهد گرفت و در صحن ستاد نقشه جامع علمی و در صحت شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مدرک رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران و سازمان های جهانی بخصوص یونسکو منتقل خواهد شد؛ بنابراین گزارش رسمی به عنوان یک خبر اولیه در جلسه مطرح شد و از نظرات افرادی که از دانشگاه های مختلف نقد و مطالعه کرده بودند در این جلسه استفاده کردیم.

وی در ادامه گفت: دستور اصلی و کامل در این جلسه گزارشی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بود، گزارش های مرتبی باید توسط این پایگاه استنادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور داده شود. این گزارش ها قبلا ارائه شده به طوری که ما با ریاست این پایگاه به صورت مفصل و دقیق تری ارتباط برقرار کردیم و گزارش از شیراز ارائه شد و معاون پژوهشی وزیر علوم با توجه به مسؤولیتی که در شورای راهبری مربوطه دارند مطالبشان را گفتند و در نهایت چند محور به صورت نقد یا اصلاحیه به این گزارش اضافه و جمع بندی کردند. امیدواریم ان شاء الله اگر اشکالاتی که ارائه شد کامل شود به عنوان گزارشات رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی ثبت شود.

کبگانیان گفت: نقشه راهی را که از این پایگاه درخواست کرده بودیم به صورت کامل نبود و از دکتر دهقانی ریاست پایگاه ISC درخواست کردیم تا نقشه راه را کامل کند تا در جلسه بعدی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: مرز اصلی و محتوای اصلی این گزارش مربوط به خروج نخبگان است به طوری که در این باره مقداری بزرگ نمایی شده است. بحث خروج نخبگان کشور ما مانند کشورهای دیگر در حد نگران کننده نیست و اعضا در این باره لزوم هوشیار بودن مسؤولین بخصوص مسؤولین آموزش عالی کشور را در این زمینه لازم دانستند و تذکر دادند که حمایت های جدی تر و بیشتری از دانشجویان دوره دکتری و مقاطع تحصیلات تکمیلی شود که اهمیت خاصی دارد و ما شاهد این نباشیم که برخی از عزیزان برای ادامه تحصیل مجبور به ترک کشور شوند. در حال حاضر از امکانات بسیار خوبی در کشور بهره مندیم و دانشگاه های برتر و قوی بسیاری داریم که باید مقداری حمایت مادی و معنوی در صورت گیرد.

قائم مقام و دبیرستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: نقشه راه این مجموعه پایگاه ISC است و حتماً باید قبل از ارائه به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به دست ما برسد و ماموریت های ISC را ببینیم. ماموریت های مصوب این پایگاه دو محور اساسی در ایجاد پایگاه استنادی برای نشریات علمی و ساماندهی کنفرانس های علمی است که بسیار مهم هستند.

وی اضافه کرد: در این مراکز اجرای رتبه بندی دانشگاه ها درخواست شده و کارهایی به صورت غیررسمی در حال انجام است. اگر دو ماموریت قبلی به عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اقدام پیروز ثبت شود درخواست رتبه بندی دانشگاه ها را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت بررسی خواهیم کرد و اگر تصویب شد به ماموریت ها اضافه می شود به طوری دو محور اصلی نشریات علمی و کنفرانس ها را ماموریت اصلی این پایگاه می دانیم.

وی با بیان اینکه درخواست رتبه بندی رسماً واگذار نشده، گفت: در عمل به صورت غیررسمی کارهای پیروزی در حال انجام است و توانسته اند با مجامع بین المللی بخصوص کشورهای عضو دی 8 برای رتبه بندی دانشگاه های مرتبط قراردادی داشته باشند ولی اگر بخواهند رتبه بندی دانشگاه های کشور به صورت کلان و رسمی واگذار شود ما هم نظرات وزارت علوم و بهداشت را خواهیم خواست و هم بررسی توانایی های این عزیزان را تا ان شاءالله به مرحله رسمی برسیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 3780

به "لزوم حمایت های جدی تر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم حمایت های جدی تر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید