ناباروری با علت نامشخص نیز درمان می گردد

به گزارش مجله سایه، هزینه درمان ناباروری، سرسام آور است بیمه ها باید حمایت نمایند این گلایه را بارها و بارها مدیر بخش فنی مرکز ناباروری رویش هلال احمر، عنوان نمود؛ گلایه ای که به نظر جدی می رسد.

ناباروری با علت نامشخص نیز درمان می گردد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، هزینه درمان ناباروری، سرسام آور است بیمه ها باید حمایت نمایند این گلایه را بارها و بارها مدیر بخش فنی مرکز ناباروری رویش هلال احمر، مطرح نمود؛ گلایه ای که به نظر جدی می رسد.

در بازدیدی که از مرکز ناباروری رویش هلال احمر داشتیم؛ گلایه ها عمدتا از جنس مادی بود؛ مسئولان این مرکز می گفتند بیمه ها ناباروری در فرزند دوم را تحت پوشش قرار نمی دهند.

علاوه بر این، نکات جالبی در این ملاقات در مورد ناباروری؛ مطرح شد؛ نکاتی که شاید خیلی از مردم ندانند؛ به عنوان مثال نابارور به زوجی می گویند که پس از یک سال اقدام به بارداری صاحب فرزندی نشده باشند.

دو نکته قابل توجه دیگر در این ملاقات مطرح شد، اول اینکه ایران در دانش تخصصی در حوزه درمان ناباروری و سلول های بنیادی در منطقه جز کشور های اول و در جهان جز کشور های صاحب نام قرار گرفته است و نکته بعدی اینکه تابوی ذهن مردم در حوزه ناباروری خوشبختانه شکسته شده و بسیاری از زوجین مشتاقانه پیگیر درمان می شوند که در پی آن از تبدیل ناباروری به یک بحران خانوادگی جلوگیری شده است .

شاید برایتان جالب باشد که بدانید کم هزینه ترین روش درمان ناباروی آی یو آی نام دارد که با هزینه دارو ها نهایت یک میلیون و 200 هزار تومان می گردد .

نکته قابل توجه دیگر اینکه بیماران، ایران را برای درمان ناباروری انتخاب می نمایند؛ چرا که کشورمان در این حوزه حرف های بسیاری برای گفتن دارد و از نظر علم و تخصص رتبه مناسبی کسب نموده است؛ علاوه بر این، فرصت تو صف ماندن در بعضی کشور های زیاد است از این رو بیماران ایران را برای درمان ناباروری انتخاب می نمایند ضمن اینکه از لحاظ مسائل شرعی نیز امن تر بوده و هزینه ها نیز یک دهم کشور های خارجی نیست .

آنچه در ادامه می خوانید گفت و گو با مژگان السادات هاشمی فشارکی مدیر بخش فنی مرکز ناباروری رویش هلال احمر و متخصص زنان و زایمان فلوشیپ فوق تخصصی نازایی و ای وی اف است:

مژگان السادات هاشمی فشارکی متخصص زنان و زایمان فلوشیپ فوق تخصصی نازایی و ای وی اف با بیان اینکه اصطلاح ناباروری برای زوجی به کار می رود که پس از یک سال اقدام به بارداری صاحب فرزندی نشده باشند، گفت: در ابتدا برای آنالیز علت ناباروری شرایط خانوادگی در مورد سابقه ابتلا به سرطان، جراحی های اجرا شده در زوجین و همچنین درباره سن افراد سوال می گردد.

وی با تاکید بر اینکه برای آنالیز دقیق تر علل ناباروری آزمایش هورمونی، تست های قند و عکس رنگی از رحم خانم گرفته می گردد، اضافه نمود: بعضی از آزمایش ها نیز از جمله نمونه اسپرم، آزمایش ایدز و هپاتیت از مرد گرفته می گردد.

خط مقدم درمان ناباروری انجام آزمایش های ضروری است

هاشمی فشارکی با بیان اینکه بر اساس جواب آزمایش ها درمان شروع می گردد، توضیح داد: اگر مشکل از مرد باشد بر اساس اینکه آزمایش در چه حد باشد ابتدا دارو، گاهی عمل جراحی و در نهایت آی یو آی توصیه می گردد.

وی با تاکید بر اینکه پروسه بعدی ای وی اف است، گفت: وقتی اسپرم مرد بیش از اندازه ضعیف باشد وارد این پروسه از درمان می شویم.

این پزشک متخصص زنان با بیان اینکه اگر مشکل عدم تخمک گذاری در خانم وجود داشته باشد معمولا با تجویز داروی تحریک تخمک گذاری مشکل مرتفع می گردد، اضافه نمود: اگر معلوم گردد که یائسگی زودرس در فردی اتفاق افتاده درمان های مخصوص به این مشکل در پیش گرفته می گردد و در سایر مواقع نیز با توصیه به انجام عکس رنگی سایر مسائل از جمله بسته بودن لوله های رحمی یا داشتن فیبروم و پلیپ مورد آنالیز واقع می گردد.

وی با اشاره به ناباروری با علت ناشناخته، گفت: گاهی بدون اینکه زوجین مسئله ای داشته باشند ناباروری رخ می دهد که در این صورت مشکل ایمونولوژی مدنظر قرار می گیرد در این صورت با فرض یکی از موارد که در دهانه رحم مایعی ترشح می گردد که نمی تواند اسپرم به تخمک برسد ما به دنبال درمان می رویم.

ناباروری با علت ناتعیین نیز درمان می گردد

هاشمی فشارکی با تاکید بر اینکه در ناباروری با علت ناشناخته بعد از تجویز های دارویی ابتدا توصیه به انجام IUI و پس از آن IVF می گردد، اضافه نمود: در هر ماه برای زوجین که مسئله ای ندارد شانس بارداری 15 درصدی قابل تصور است، اما با روش آی یو آی 25 درصد و با روش آی وی اف 45 درصد شانس بارداری بیشتر می گردد از این رو ناباروری با علت ناشناخته نیز با این روش ها قابل درمان است.

وی در پاسخ به این سوال که دارو های یاری باروری چه مسائلی برای سلامت زوجین ایجاد می نمایند، گفت: در هر پروسه یک سری دارو ها داده می گردد که ممکن است عوارضی داشته باشد، اما در علم پزشکی به این باور رسیده ایم که دارو سم است، اما در شرایطی که برای بیمار تجویز می گردد به طور حتم فوایدی بیشتر دارد.

دارو های هورمونی مورد استفاده در درمان ناباروری ریز فاکتور بعضی بیماری ها است

این متخصص زنان با تاکید بر اینکهدارو های هورمونی مورد استفاده در درمان ناباروری ریز فاکتور سرطان سینه، تخمدان، کبد و رحم است، توضیح داد: ریز فاکتور بودن در بروز بیماری های مختلف به صورت حتمی منجر به آن بیماری نمی گردد به طور مثال سیگار ریز فکتور سرطان ریه است، اما هر کسی مبتلا به این نوع سرطان نمی گردد، اما افرادی که تحت درمان ناباروری قرار می گیرند باید مراقبت های بیشتر از خود داشته باشند.

وی با اشاره به بعضی عوارض ناشی از تحریک تخمدان ها برای افزایش احتمال باروری افراد، ادامه داد: اگر فردی به مرحله انجام IVF برسد و ذخیره تخمدانی بالایی داشته باشد با تحریک تخمدانی ممکن است دچار بعضی مسائل از جمله تحریک بیش از حد تخمدانی و آزاد شدن تخمک بیشتر گردد که البته این موارد در همه یکسان نبوده و با پیشرفت علم پزشکی به حداقل ممکن رسیده است.

هاشمی فشارکی با بیان اینکه اگر تعداد تخمک آزاد شده زیاد باشد نیز می تواند خود مشکل ساز باشد، اضافه نمود: افزایش مایع داخل شکمی، درد زیر شکم، تهوع و استفراغ از مواردی است که می تواند در زمان درمان ناباروری در بعضی افراد رخ دهد البته که این موارد بسیار نادر است.

لانه گزینی پس از IVF بارداری را مسجل می نماید

این پزشک متخصص زنان اضافه نمود: افراد مستعد انجام IVF باید در روز سوم قاعدگی با انجام سونوگرافی و احصا مسائل فرایند درمان خود را در پیش بگیرند که در صورت مناسب بودن همه شرایط روز تخمک کشی و لقاح آن با اسپرم همسر تعیین می گردد.

وی ادامه داد: پس از لقاح اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاهی و انتقال به رحم مادر پس از دو هفته و پس از طی مراحل لانه گزینی فرد بارداری را تجربه خواهد نمود.

فرایند درمان ناباروری در افراد مبتلا به سندوم تخمدان پلی کیستیک

هاشمی فشارکی در پاسخ به این سوال که آیا فرایند باروری در افراد مبتلا به سندوم تخمدان پلی کیستیک سخت است، گفت: خیر بعضی از این افراد فقط با داروی تحریک تخمک گذاری باردار می شوند البته که به هرعلتی شانس هایپر شدن تخمدان یعنی آزاد شدن تخمک بیشتر و عوارض مذکور در این افراد بیشتر است.

وی با بیان اینکه زمان نگهداری جنین در محیط کشت نهایت 5 روز است، توضیح داد: پس از این 5 روزجنین باید به رحم مادر تزریق گردد در غیر این صورت شانس زنده ماندن کاهش می یابد.

در جریان فریز کردن جنین ها آسیبی به آن ها وارد نمی گردد

این پزشک متخصص زنان در شرح فرایند فریز کردن جنین ها در مراحل درمان ناباروری، گفت: جنین ها را می توانیم در محیط خاص فریز کنیم از آنجایی که این فرایند خیلی سریع انجام می گردد آسیبی به جنین وارد نمی گردد.

وی ادامه داد: جایی که جنین ها قبل از فریز شدن در داخل آن قرار می گیرند باریک تر از لوله اتوماتیک بوده و زوجین می توانند چند لوله حاوی جنین داشته باشند.

هاشمی فشارکی با بیان اینکه در هر لوله 3 الی 4 جنین قرار می گیرد، گفت: در انتقال جنین به رحم مادر در مرحله اول 2 جنین منتقل می گردد، اما اگر شرایط خاصی از جمله مسائل جسمانی یا سن بیش از 40 سال در مادر وجود داشته باشد تعداد جنین ها برای افزایش احتمال بارداری بیشتر می گردد .

15 هفتگی زمان کاهش جنین ها در صورت لزوم

وی همچنین از کاهش جنین ها در پروسه بارداری با روش های یاری ناباروری اطلاع داد و اضافه نمود: زمانی که مسئله ای وجود داشته باشد یا احتمال زایمان زودرس داده گردد که در این خصوص همه جنین ها از بین برود اجازه کم کردن جنین تا 15 هفتگی داده می گردد که البته برای این کار نیای به عمل جراحی نیست.

این پزشک متخصص زنان با تاکید بر اینکه از نظر پزشکی احتمال پیش بینی بسیاری از نواقص مادرزادی در غربالگری ها وجود دارد، گفت: گاهی با تشخیص معلولیت ذهنی یکی از جنین ها به سرعت زمینه کاهش آن فراهم می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان بارداری بعد از روش های نوین یاری باروری وجود دارد، اضافه نمود: بسیاری از مواقع افراد پس از یک دوره بارداری به یاری روش های ناباروری در حاملگی های بعدی به صورت طبیعی بارداری را تجربه نموده اند در این نمونه ها ثابت شده که برداشت فشار روحی، روانی و حتی استرس ها این نوع باروری ها را تسهیل نموده است.

درمان بسیاری از بیماری ها با خون بند ناف

هاشمی فشارکی در مورد ضرورت توجه والدین به ذخیره خون بند ناف اشاره نمود و گفت: کسانی که بخواهند می توانند سلول بنیادی جنین خود را نگه دارند، سلول بنیادی توانایی تبدیل به سلول های دیگر را داشته و می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها یاری نماینده باشد.

وی ادامه داد: این سلول ها در مغز و استخوان یک فرد بزرگسال و همچنین خون بند ناف نوزاد وجود دارد و می تواند بعضی از انواع سرطان از جمله سرطان خون، دیابت و بعضی از بیماری های پوستی را درمان کند.

این پزشک متخصص زنان با بیان اینکه تا چند سال آینده به طور حتم بسیاری از بیماری های دیگر نیز با سلول های بنیادی قابل درمان است، گفت: نگهداری خون بند ناف بسیار ارجح تر از سپرده گذاری نزد بانک ها برای آینده فرزندان است از این رو خانواده ها باید به این مقوله به صورت جدی نگاه نمایند.

وی ادامه داد: سلول های بنیادی می تواند برای افرادی که شباهت با نوزاد دارند از جمله خواهر و بردار، پدر و مادر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

هاشمی فشارکی ادامه داد: خون بند ناف بلافاصله پس از تولد نوزاد گرفته می گردد و اکنون بعضی از بیمارستان ها در این حوزه فعالیت دارند.

نیمی از داروهای درمان ناباروری وارداتی است

وی در پاسخ به این سوال که دارو های درمان ناباروری فراوری داخل بوده یا وارداتی است، گفت: بعضی از این نوع دارو ها فراوری داخل و بعضی دیگر وارداتی است.

هاشمی فشارکی با اشاره به اینکه تحریم ها در حوزه واردات دارو تاثیرات بدی داشته، اضافه نمود: بعضی از دارو ها در این حوزه مشابه داخلی نیز نداشته و می تواند سیکل بارداری را طولانی تر کند.

وی همچنین با اشاره به هزینه های بالای درمان ناباروری، گفت: ضروری است بیمه ها حمایت بیشتری از زوجین داشته و تنها یاری به این نوع درمان ها را برای فرزند اول قرار ندهند. زیرا اکنون بیمه ها ناباروری در فرزند دوم را تحت پوشش قرار نمی دهند.

انتقاد از عدم پوشش کافی بیمه ها در درمان های ناباروری

هاشمی فشارکی ادامه داد: نازایی باید در هر دوره ای تحت پوشش بیمه قرار بگیرد تا هر فردی با توان اقتصادی حتی کم بتواند تحت درمان باشد.

وی با بیان اینکه بیشتر دارو های وارداتی مصرفی در حوزه ناباروری از کشور آلمان تامین می گردد، گفت: هر چند تامین دارو برای بیماران در این حوزه با دارو های مشابه جبران شده، اما انتظار می رود تسهیل شرایط ورود دارو صورت بگیرد زیر طبق گزارش های واصله بسیاری از دارو ها اکنون در گمرک بوده و احتیاج است تسهیل ترخیص صورت بگیرد.

منبع:میزان

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 2374

به "ناباروری با علت نامشخص نیز درمان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناباروری با علت نامشخص نیز درمان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید