گزینه های پیش روی ترکیه

به گزارش مجله سایه، می دانستم که حفظ شرایط فعلی شمال شرق سوریه پس از ترک نیروهای ما، احتمالاً مأموریت غیرممکن خواهد بود اما معتقدم که ما حداقل باید این موضوع را به عنوان یکی از اهداف خود پیگیری کنیم حتی اگر نتوانیم به آن صورت تحقق ببخشیم.

گزینه های پیش روی ترکیه

دانفورد حرف های مرا تأیید کرد. در این لحظه، جیم جفری نیز بالاخره و با تأخیر وارد شد و ما مفاد مختلف پیش نویس بیانیه اصول را که می توانستیم به ترک ها نیز ارائه کنیم، بررسی کردیم. من یک جمله جدید هم به بیانیه اضافه نمودم تا بر عدم بدرفتاری با کردها و هم غیرقابل پذیرش بودن حضور نظامی و غیرنظامی ترکیه در شمال شرق سوریه تصریح شده باشد. دانفورد و جفری هم با این بیانیه موافقت کردند. این بیانیه و همچنین نقشه تهیه شده توسط جفری در پی تحولاتی که پس از خروج من از کاخ سفید روی داد (بی مصرف شدند) و اکنون کاملاً به یک موضوع تاریخی که فقط ممکن است مورد علاقه برخی ها باشد، تبدیل شده اند.

بدون اینکه باعث تعجب ما شود، اردوغان اطلاع داد که برنامه ملاقات او با من لغو شده است، چون باید در مجلس ترکیه سخنرانی کند. همان گونه که بعداً مطلع شدیم، سخنرانی اردوغان در مجلس در واقع برنامه ای از قبل طراحی شده بود تا طی آن به آنچه من به عنوان سیاست های امریکا در قبال سوریه تشریح کرده بودم، حمله کند. اردوغان ذره ای از مواضع خود عقب نشینی نکرده بود و در مجلس هم تأکید کرد که دست ترکیه در شمال شرق سوریه کاملاً باز خواهد بود. اگر ما خواهان جلوگیری از مجازات و تنبیه دسته جمعی کردها هستیم نمی توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد و دست اردوغان در شمال شرق سوریه باز باشد. رئیس جمهوری ترکیه در واقع یک سخنرانی انتخاباتی انجام داد (در آستانه انتخابات محلی و استانی که بعداً معلوم شد طرفداران اردوغان عملکرد ناموفق و بدی در آن داشتند). او گفت: امتیازی داده نخواهد شد... در این موضوع، سازش و مصالحه امکان پذیر نیست. در راه بازگشت به واشنگتن با پمپئو صحبت کردم و او را در جریان محتوای ملاقات هایم در ترکیه قرار دادم و هر دو تأیید کردیم که دیدگاه های ما در مورد کردها با دیدگاه های ترکیه آشتی ناپذیر و غیرقابل سازش است و اینکه ترک ها در این زمینه باید کاملاً مراقب باشند. پمپئو گفت؛ مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در تلاش بوده با من صحبت کند و قصد دارم به او بگویم: شما دو گزینه بیشتر ندارید یا باید ما را در کنار مرزهای خود داشته باشید یا روس ها و ایرانی ها را (وقتی ما از سوریه عقب نشینی کنیم قطعاً روس ها و ایرانی ها وارد شمال شرق سوریه خواهند شد)، انتخاب با شما است. به پمپئو گفتم که این دیدگاه از نظر من درست است.

بعد از صحبت با پمپئو، به ترامپ تلفن کردم تا گزارش مأموریت خود را بدهم. رئیس جمهوری معتقد بود که ترک ها از ماه ها قبل آماده بوده اند تا از مرز سوریه رد شوند و به همین دلیل او اصرار دارد که خروج نیروهای امریکایی از شمال شرق سوریه هرچه زودتر کلید بخورد تا هنگام حمله ترکیه به سوریه نیروهای ما در آنجا حضور نداشته باشند. وی گفت: داعش برای اردوغان اهمیتی ندارد. که به نظرم نکته درستی بود. ترامپ اضافه نمود: امریکا پس از خروج از سوریه هم قادر خواهد بود عناصر داعش را مورد حمله قرار دهد. که این هم به نظرم درست بود. ترامپ بیشتر درگیر متن سخنرانی خود در مورد دیوار مرزی با مکزیک بود که می خواست آن شب ارائه کند. این اولین سخنرانی ترامپ از اتاق بیضی در کاخ سفید محسوب می شد. وی در ادامه تأکید کرد: در مقابل ترک ها فقط ضعف نشان ندهید. به نظر می رسید که ترامپ متوجه نبود من کارم در ترکیه تمام شده و گزارش ملاقاتهایی را که پیشتر با ترک ها انجام داده بودم، ارائه می کردم. رئیس جمهوری سپس اظهارداشت: ما نمی خواهیم درگیر جنگ داخلی دیگران شویم. آنها (کردها و ترک ها) دشمنانی طبیعی هم هستند. ترک ها و کردها سال ها است با هم می جنگند. ما در یک جنگ داخلی، مداخله نمی کنیم، اما داعش را ریشه کن خواهیم کرد.

در همین اثنا از طریق دانفورد مطلع شدم که فرماندهان نظامی ترکیه در مقایسه با شخص اردوغان، علاقه بسیار کمی برای ورود به خاک سوریه دارند و به دنبال دلایل و بهانه هایی هستند تا بتوانند مانع از انجام عملیات نظامی در مرزهای جنوبی ترکیه بشوند. آنها همزمان تأکید دارند که آماده هستند از ترکیه در مقابل حملات تروریستی محافظت کنند. دانفورد گفت: برای فرماندهان نظامی ترکیه مرزهای جنوبی این کشور با سوریه دقیقاً حالت مرز مکزیک را برای امریکا دارد.، ایران

وبلاگ خرید: وبلاگ خرید | این سیستم پیشرفته وبلاگدهی برای فروشگاه های اینترنتی است

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: 3ye.ir شناسه مطلب: 6674

به "گزینه های پیش روی ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزینه های پیش روی ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید